Anand-Mehta-Ayurveda-Coaching-logo-klein
ayurvedische psychologie
ayurvedische psychologie
sankya kennis

Ayurvedische Psychologie

Veel mensen denken dat psychologie een moderne wetenschap is. Toch is het streven om menselijk gedrag en de werking van de geest te begrijpen zo oud als de mensheid zelf.

Binnen de Ayurveda bestaat al duizenden jaren een diepgaande psychologische kennis, geworteld in de rijke filosofische traditie van het Sankhya-denken.

Wanneer we menselijk gedrag analyseren – en vooral negatief gedrag – is het essentieel om te onderzoeken waar dit gedrag vandaan komt. Wat zijn de oorzaken? Wat zijn de bronnen of predisponerende factoren?

Ayurvedische Psychologie

Veel mensen denken dat psychologie een moderne wetenschap is. Toch is het streven om menselijk gedrag en de werking van de geest te begrijpen zo oud als de mensheid zelf.

Binnen de Ayurveda bestaat al duizenden jaren een diepgaande psychologische kennis, geworteld in de rijke filosofische traditie van het Sankhya-denken.

Wanneer we menselijk gedrag analyseren – en vooral negatief gedrag – is het essentieel om te onderzoeken waar dit gedrag vandaan komt. Wat zijn de oorzaken? Wat zijn de bronnen of predisponerende factoren?

ayurvedische arts

Rajas en destructief gedrag

Ayurveda beschouwt rajas als een van de belangrijkste oorzaken van destructief gedrag, zoals geweld, manipulatie en andere antisociale neigingen. Maar wat is rajas precies? Rajas is een fundamentele mentale eigenschap die iedereen beïnvloedt. Het heeft vele betekenissen en associaties. Een van de meest gangbare interpretaties is passie. Deze betekenis komt voort uit de oorspronkelijke betekenis van het woord rajas: roodachtig of kleurrijk – datgene wat het leven levendig en dynamisch maakt.

In deze context is rajas de kracht die ons aanzet tot handelen. Het is de bron van al ons verlangen: van zintuiglijke ervaringen tot materiële wensen en de behoefte aan erkenning. Rajas is de motor van ambitie en beweging. Op zichzelf is deze eigenschap niet negatief – integendeel, het is een eigenschap die essentieel is voor het menselijk leven. 

rajas destructief gedrag

Rajas en destructief gedrag

Ayurveda beschouwt rajas als een van de belangrijkste oorzaken van destructief gedrag, zoals geweld, manipulatie en andere antisociale neigingen. Maar wat is rajas precies? Rajas is een fundamentele mentale eigenschap die iedereen beïnvloedt. Het heeft vele betekenissen en associaties. Een van de meest gangbare interpretaties is passie. Deze betekenis komt voort uit de oorspronkelijke betekenis van het woord rajas: roodachtig of kleurrijk – datgene wat het leven levendig en dynamisch maakt.

In deze context is rajas de kracht die ons aanzet tot handelen. Het is de bron van al ons verlangen: van zintuiglijke ervaringen tot materiële wensen en de behoefte aan erkenning. Rajas is de motor van ambitie en beweging. Op zichzelf is deze eigenschap niet negatief – integendeel, het is essentieel voor het menselijk leven.

BAMS Ayurvedische Arts
balans en de geest

Geest & Balans

Maar zoals met alles in Ayurveda, draait het om balans. De geest wordt gekenmerkt door drie kwaliteiten: sattva (helderheid en innerlijke rust), rajas (beweeglijkheid en emotie), en tamas (traagheid en verwarring). Wanneer rajas in balans is, zorgt het voor motivatie, daadkracht en creativiteit. Maar wanneer het de overhand krijgt, raakt de geest uit evenwicht.

Overmatige rajas leidt tot pathologische toestanden. De geest wordt dan gekweld door twee fundamentele angsten: de angst om iets niet te krijgen wat men verlangt, en de angst om iets te verliezen wat men al bezit.

Deze angsten kunnen het gedrag van een mens volledig gaan domineren. Op lange termijn kan een teveel aan rajas bijdragen aan de ontwikkeling van persoonlijkheidskenmerken die bekendstaan als de ‘donkere drie-eenheid’: narcisme (extreem egocentrisme), machiavellisme (manipulatief gedrag), en psychopathie (een gebrek aan empathie en respect voor anderen). Wanneer deze disbalans ontstaat tijdens de vormende jaren van iemands leven, kan dit leiden tot persoonlijkheidsstoornissen, met name die van cluster-B.

Voorbeelden van cluster-B stoornissen die samenhangen met excessieve rajas zijn: de narcistische, antisociale, theatrale, paranoïde, obsessief-compulsieve en afhankelijke persoonlijkheidsstoornis. Ondanks hun verschillen, hebben ze één gemeenschappelijke factor: pathologische rajas, oftewel angstige drang en emotionele onrust.

Hoe ontstaat deze disbalans?

Hoe ontwikkelt iemand een overmaat aan rajas? Het antwoord ligt vaak in diep emotioneel trauma. Wanneer een kind te maken krijgt met verlies, gebrek aan veiligheid of misbruik door iemand met kwaadaardige intenties, kan de natuurlijke functie van rajas – als drijvende kracht – worden verstoord. De gezonde vorm verandert dan in angst en controle. In veel gevallen is de dader ooit slachtoffer geweest. En wanneer dit slachtofferschap niet wordt verwerkt, ontstaat een vicieuze cirkel: het slachtoffer wordt dader, en het leed herhaalt zich.

Toch is er hoop. In de Veda’s en de Sankhya-filosofie vinden we handvatten om pathologische rajas te transformeren naar een gezonde, constructieve vorm. De Ayurvedische psychologie is gebaseerd op deze tijdloze wijsheid. Transformatie is mogelijk – zelfs binnen één mensenleven. Dat is de belofte van de Veda’s

Geest & Balans

Maar zoals met alles in Ayurveda, draait het om balans. De geest wordt gekenmerkt door drie kwaliteiten: sattva (helderheid en innerlijke rust), rajas (beweeglijkheid en emotie), en tamas (traagheid en verwarring).

Wanneer rajas in balans is, zorgt het voor motivatie, daadkracht en creativiteit. Maar wanneer het de overhand krijgt, raakt de geest uit evenwicht.

ayurveda-curriculum

Overmatige rajas leidt tot pathologische toestanden. De geest wordt dan gekweld door twee fundamentele angsten: de angst om iets niet te krijgen wat men verlangt, en de angst om iets te verliezen wat men al bezit. Deze angsten kunnen het gedrag van een mens volledig gaan domineren. Op lange termijn kan een teveel aan rajas bijdragen aan de ontwikkeling van persoonlijkheidskenmerken die bekendstaan als de ‘donkere drie-eenheid’: narcisme (extreem egocentrisme), machiavellisme (manipulatief gedrag), en psychopathie (een gebrek aan empathie en respect voor anderen). Wanneer deze disbalans ontstaat tijdens de vormende jaren van iemands leven, kan dit leiden tot persoonlijkheidsstoornissen, met name die van cluster-B.

Voorbeelden van cluster-B stoornissen die samenhangen met excessieve rajas zijn: de narcistische, antisociale, theatrale, paranoïde, obsessief-compulsieve en afhankelijke persoonlijkheidsstoornis. Ondanks hun verschillen, hebben ze één gemeenschappelijke factor: pathologische rajas, oftewel angstige drang en emotionele onrust.

Hoe ontstaat deze disbalans?

Hoe ontwikkelt iemand een overmaat aan rajas? Het antwoord ligt vaak in diep emotioneel trauma. Wanneer een kind te maken krijgt met verlies, gebrek aan veiligheid of misbruik door iemand met kwaadaardige intenties, kan de natuurlijke functie van rajas – als drijvende kracht – worden verstoord. De gezonde vorm verandert dan in angst en controle. In veel gevallen is de dader ooit slachtoffer geweest. En wanneer dit slachtofferschap niet wordt verwerkt, ontstaat een vicieuze cirkel: het slachtoffer wordt dader, en het leed herhaalt zich.

Toch is er hoop. In de Veda’s en de Sankhya-filosofie vinden we handvatten om pathologische rajas te transformeren naar een gezonde, constructieve vorm. De Ayurvedische psychologie is gebaseerd op deze tijdloze wijsheid. Transformatie is mogelijk – zelfs binnen één mensenleven. Dat is de belofte van de Veda’s